Šī raksta cēlonis ir visai intereanta ziņa:
Šodien (14.12.11) paredzētā izsole, kurā bija paredzēts pārdot Zimbabves nacionālās aviosabiedrības Boeing 767 tomēr tiek atcelta.
Šī izsoles iemesls bija, parādsaistību dēļ, Londonā aizturēta Air Zimbabwe Boeing 767 lidmaīna. Aviokmpānija ir parādā kompānijai American General Supplies, kas atbildīga par lidmašīnu apkopi un remontu, vairāk kā 1,5 miljonus ASV dolāru.
Līdzīgs gadījums notika pagājušo nedēļ, kad kāda cita apkalpojošā firma Dienvidāfrikā aizturēja Air Zimbabwe lidmašīnu uz vairākām stundām 500 000 ASV dolāru lielu parādsaistību dēļ.
Plānotā izsole tiek atcelta uz laiku, kamēr Zimbabves satiksmes ministrija nervozi meklē naudu parādsaistību segšanai.
Šis notikums man lika aizdomāties par to, ka es tā īsti pat nezinu, kas tas Boeing 767 par putnu īsti ir.
Paskaidrojumi zem bildēm ir redzami tur, kur attēls varētu sagādāt apjukumu.
Izglītojot sevi šaj' jautājumā, es izglītošu arī jūs:
Boeing 76711
Šajā stadijā paredzētajam lidaparātam būtu divi, vai trīs dzinēji ar iespējamām virsspārnu un T-veida astes (horizontālās virsmas ir piestiprinātas augšdaļā) konfigurācijām. 1976. gadā divu dzinēju lidmašīnas veids, līdzīgs Airbus A300, kļuva par pamatu turpmākajai attīstībai.
/attēlā fotošopēta b727 bilde ar T-veida asti
Izvēle par labu diviem, nevis trim, dzinējiem norādīja uz ražotāju pieaugošajai uzticībai jaunās paaudzes dzinējiem. Bet dzinēji nebija vienīgie civilajā aviācijā ieviestie jauninājumi, ko izmantoja b7X7 - tika izmantoti arī vieglāki materiāli, aerodinamiski uzlabojumi un jaunas pilotu kabīnes sistēmas.
/attēlā trīs dzinēju Mcdonnell Douglas DC-10
1978. gada vidū jaunā lidaparāta projekts bija nonācis pietiekami tālu un tam tika dots apzīmējums 767. Tika plānotas trīs lidaparāta versijas - 767-100 ar 180 sēdvietām, 767-200 ar 210 sēdvietām un trīsdzinēju 767MR/LR ar 200 vietām starpkontinentāliem lidojumiem. 767 MR/LR vēlāk pārdēvēja par 777, atšķiršanas labad.
/attēlā Boeing 767-200ER
Oficiāli 767 tika palaists 1978. gada 14 jūlijā, kad United Airlines pasūtīja pirmos 30 b767-200 un American Airlines 50 šādas lidmašīnas. 767-100 netika pasūtīta, jo tās sēdvietu skaits bija pārāk tuvs 757 (par kuru kaut kad taisīšu rakstu) skaitam. Savukārt 777 laika gaitā tika likvidēts pārejas uz divdzinēju lidmašīnu dēļ.
Paredzot pieaugošo interesi uz lielas ietilpības lidmašīnām 1983. gadā Boeing paziņoja pagarināto 767-300 un gadu vēlāk palielinātā attāluma 767-300ER. Abām bija par 20 procentiem lielāka ietilpība kā iepriekšējajai versijai. Un palielinātā attāluma variants spēja veikt lidojumus 11 090 km attālumā.
Sekojot pieprasījumiem pēc arvien lielākiem lidaparātiem, Boeing ieteica daļēja divklāju lidaparāta izveidi, kur uz Boeing 767 fizelāžas tiktu uzmontēta daļa 757. Tas ieguva ieauku "Mukilteo kuprainis" (Mukilteo ir pilsēta netālu no kādas Boeing rūpnīcas).
/attēlā "kupraiņa" iespējamais izskats
1986. gadā ražotājs ieteica projektu 767-X - pārskatītu modeli ar pagarinātiem spārniem un paplašinātu kabīni. Bet projekts neguva interesi. Laika gaitā projekts 767-X attīstījās par jaunu divdzinēju lidaparātu, kas saņēma 777 apzīmējumu. Skaidrības labad jāpiebilst, ka šis 777 nebija trīsdzinēju variants, ko minēju iepriekš.
/attēlā b777-300ER