Atsaucoties uz daudziem komentāriem rakstā http://www.spoki.lv/aktuali/10-iespaidigakie-tilti/208707 , gribējās pacelt gaismā savu veco rakstu.
Ķīnā 01.05.2008 atklāj "Sutong Bridge"- pasaulē garāko jūras tiltu, kurš stiepjas 36 kilometrus pāri Austrumķīnas jūras Handžou līcim. Aptuveni 11,8 miljardus juaņu (763 miljonus latu) izmaksājušais Handžou līča tilts krietni pārsniedz citus tiltus pāri jūras ūdeņiem, tādiem kā Bahreinu un Saūda Arābiju savienojošo dambi. Tas ir pietiekami garš, lai pār Lamanšu savienotu Lielbritāniju un Franciju.
Latvijā notiek Dienvidu tilta būvniecība (~ 592 miljonus latu), kas ietver būves izmaksas un finansējuma piesaistes izmaksas. Dienvidu tilta būves (I.,II.,III. kārta) 1 kv.m izmaksas būs tieši 4,46 reizes augstākas nekā pasaulē garākajam (36 km ) jūras tiltam.
Abi minētie tilti noteikti ierindosies ievērojamāko tiltu sarakstā, tiesa atšķirīgās kategorijās - garākais jūras tilts pasaulē un viens starp dārgākajiem tiltiem pasaulē.
Salīdzinot tiltus radās nepārvarāma vēlme parēķināt:
Ja "Dienvidu tilts" būvētu pēc "Sutong Bridge" izmaksām, tad Latvijas nodokļu maksātājiem Dienvidu tilts – I.,II.,III. kārta izmaksātu 181 546 880 Ls (bez finansējuma piesaistes izmaksām) , rēķinot, ka Dienvidu tilts ir 8 km garš un 34,28m plats mazo vanšu sistēmas tilts, 274 240 kv.m.
Aprēķina izvērsums: (8000m x 34,28m x 662Ls (Sutong Bridge 1. kv.m vidējāsizmaksas) = 181 546 880 Ls
Ja "Sutong Bridge" būvētu pēc "Dienvidu tilts" 1 kv.m izmaksām (Rīgas domes informācija par 1 kv.m tilta izmaksām - 1184Ls), tad Ķīnas nodokļu maksātājiem tas izmaksātu 1 363 968 000 Ls (1,36 miljardus latu).
Aprēķina izvērsums (36 000m (tilta garums) x 32m (tilta platums) x 1184Ls (Dienvidu tilts1. kv.m izmaksas) = 1 363 968 000 Ls
Lieki ir piebilst, ka Sutong Bridge tilta konstrukcija, tehnoloģijas un komunikāciju tīkli ir krietni sarežģītāki kā Latvijā topošajam Dienvidu tiltam. Arī būvniecības apstākļi, tehnoloģiskās prasības jūras tiltam ir nesalīdzināmi augstākas. Sutong bridge konstrukcija ir paredzēta, lai izturētu sezonas tropiskās vētras un jūras skarbo klimatu. Jūras tilta balstu izbūve ir neskaitāmas reizes sarežģītāks un dārgāks process, kurš nosaka, ka uz vienu tilta kvadrātmetru ir ievērojami lielāks materiālu un darba resursu apjoms.
Atgādinu, ka šī summa - 592 miljoni ir par pirmo un otro kārtu, un tās ir tikai 2008. gada prognozes, bet tagad mēs zinam, ka izmaksas ir jau tuvu pie miljarda, bet tā ir tikai oficiālā versija.