Orģinālākie pasaules tilti.9
38
0
Sāksim ar Eiropu — ar Ņūkāslas (Lielbritānija) «Tūkstošgades tiltu» (kopējās izmaksas 908 miljoni ASV dolāru), kas kļuva par daļu no Tainas upes krastmalas rekultivācijas projekta. Pats tilts izmaksāja 40 miljonus dolāru. Tā unikalitāte slēpjas apstāklī, ka tas ir pasaulē pirmais pagriežamais tilts. Tas sastāv no divām savstarpēji stingri savienotām tērauda arkām. Viena no tām ir horizontāla un pa to var pārvietoties velosipēdisti un gājēji, otras arkas augstākais punkts pacelts 50 metru augstumā virs ūdens līmeņa.
Viens no Eiropas visgarākajiem tiltiem ir tilts pār Ēresuna jūras šaurumu, kas savieno Dānijas galvaspilsētu Kopenhāgenu un Zviedriju. Līgums par tā celtniecību tika parakstīts 1991. gadā, bet darbu pabeigšanai bija vajadzīgi gandrīz deviņi gadi. Šīs unikālās inženiertehniskās būves kopējais garums ir 15 kilometri. Tā sastāv no trīs kilometrus gara jūras dibenā iegulta tuneļa, četrus kilometrus garas mākslīgas salas un pasaulē visgarākā vanšu tilta, kas balstās uz četriem piloniem, kuri paceļas 204 metru augstumā virs ūdens līmeņa. Ja mākoņi ir zemu, to virsotne ietinas mākoņos. Interesanti, ka, pilonus betonēja turpat uz vietas, bet to turētās četras braucamās daļas sekcijas tika uzstādītas, izmantojot vertikālas strēles un jaudīgu peldošo celtni.
Ēresuna jūras šauruma tilts tiek uzskatīts par drošu gan ekoloģijas, gan tehniskajā ziņā. Uz tā uzstādīti 1000 ugunsdrošības devēju, 233 novērošanas kameras un 178 ārkārtas sakaru telefoni. Ja vēja ātrums virs jūras šauruma sasniedz 97 km/h, transporta kustība pa slaveno transporta artēriju tiek pilnībā pārtraukta.
Šveicē Valē kantonā Hantera kalnu ielejā uzcelts 678 metrus garš tilts, kas tā projektētājam Kristiānam Mennam atnesis pasaules slavu. 1980. gadā uzceltais tilts joprojām atstāj neizdzēšamu iespaidu uz katru, kas to ierauga pirmo reizi. Tilta galvenā laiduma garums ir 174 metri, bet visaugstākā balsta augstums ir 150 metru. Braucamo daļu notur divi lieli piloni, kas, neraugoties uz šķietamo masīvumu, iekšpusē ir tukši. Lai papildus nodrošinātu konstrukcijas izturību un stingrumu, no piloniem uz braucamo daļu nostieptas betona karkasā iegultas vantis. Interesanti ir arī tas, ka taisns ir tikai virs Hantera ielejas esošais tilta laidums — visi pārējie laidumi ir izliekti.
Francijas lepnums ir Normandijas tilts, kas savieno Sēnas pretējos krastos esošo Havru un Onflēru. Savulaik tilts tika uzskatīts ne tikai par transporta objektu, bet arī par pievilcīgu laikmetīgās celtniecības mākslas darbu, kuram bija jāpiesaista Normandijai papildu tūristu plūsmas. Tādēļ ar naudu šā objekta celtniecībai neskopojās. Darbu pabeigšanas brīdī 1995. gadā tā celtniecības tāmes izmaksas sasniedza 465 miljonus ASV dolāru. Ja būtu jārisina tikai transporta problēmas, uzcelt tiltu varētu arī lētāk, taču skaistums, kā mēdz teikt, prasa upurus. Arī finansiālus. Normandijas tilta kopējais garums ir 2141 metrs. Tā 856 metri ir iekārti vantīs. Objekta celtniecības pabeigšanas brīdī tas bija garākais vanšu tilts pasaulē. Divi tā galveni piloni pacēlās 215 metru augstumā. Tilts ir tik izturīgs, ka spēj izturēt vēju ar ātrumu 300 km stundā un 15 tūkstošu tonnu lielu transporta plūsmu.
Francijā 2004. gada decembrī svinīgi tika atklāts Millo viadukts. Tas nekavējoties tika atzīts par inženieru mākslas un arhitektūras šedevru. Viadukts, kurš stiepjas pāri Tarnas upes ielejai un kura garums ir trīs kilometri, ir pasaulē visaugstākā automobiļu estakāde. Šīs četru joslu transporta artērijas augstākais punkts atrodas 270 metru augstumā virs ielejas. Viadukts balstās uz septiņiem betona balstiem, kuru minimālais augstums ir 245 metri, virs kuriem paceļas 90 metrus augsti tērauda masti. Divu laidumu (no astoņiem) garums ir 204 metri, pārējo — 342 metri. Braucamajai daļai ir trīs grādu slīpums un neliels izliekums, kas ļauj vadītājiem, atrodoties jebkurā tās punktā, pārredzēt visu trasi.
46 tūkstoši tonnu — šāds tērauda daudzums bija vajadzīgs, lai uzceltu 2003. gadā atklāto Lupu tiltu Ķīnas pilsētā Šanhajā. Tā ievadīšanas ekspluatācijā brīdī tas kļuva par pasaulē garāko tērauda tiltu — 3900 metru. Tilta braucamajai daļai ir sešas joslas, bet attālums no ūdens līdz laiduma apakšējam punktam sasniedz 46 metrus. No inženiertehniskā viedokļa, šis tilts ir divas gigantiskas arkas, kas stiepjas no viena krasta līdz otram. Pie arkām ar vantīm ir piestiprināta braucamā daļa.
Diženais tilts pār Hančžouvaņas līci — tāds ir pilns tilta nosaukums, kas kopš 2003. gada tiek celts starp Šanhaju un Ninbo. Tā projektētais garums ir 36 kilometri, un visā šajā garumā būs 12 transporta joslas. Tilta vidū izveidota uz pāļiem balstīta sala, kurā autovadītāji varēs uzpildīt automašīnas un atpūsties. Tiltu plānots atklāt nākamgad. Šā giganta orientējošā tāmes vērtība ir 1,42 miljardi ASV dolāru. Kā apgalvo tā projektētāji, tiltu bez jebkādām problēmām varēs ekspluatēt 100 gadus.
Akasi-Kaike tilts (Japānā to sauc par Tiltu pērli) ir pasaulē visgarākais iekārtais tilts. Tas savieno Honsju un Sikoku salu, un tā garums ir 3911 metru. Tā centrālā laiduma garums ir 1991 metrs. Divi torņi, ar kuriem tiek balstīts centrālais laidums, slejas 283 metru augstumā. Maksimālais attālums no laidumiem līdz ūdens virsmai ir 97 metri. Pēc inženieru aprēķiniem, tilts spēj izturēt zemestrīci līdz pat 8,5 ballēm pēc Rihtera skalas un vēju ar ātrumu līdz pat 285 km/h.